AdSense

Friday, March 17, 2023

Pemilihan UMNO - Penentu masa depan Zahid?




Akar umbi suka Zahid? Sebut akar umbi, ia merujuk kepada ahli UMNO yang setia bersama parti walaupun parti kalah teruk PRU14 2018, disusuli PRU15 2022 yang lebih teruk. Akar umbi juga tidak memiliki jawatan dalam parti, kerajaan, GLC dan sebagainya. Akar umbi tidak hidup dalam kemewahan. Akar umbi hanya merujuk kepada ahli yang sayangkan parti, baik ahli veteran mahupun ahli muda yang baharu.



Dulu Zahid mengambil keputusan berehat daripada jawatan Presiden, masa mula-mula UMNO tumbang pada tahun 2018. DS Najib pada ketika itu mengambil tanggungjawab dengan kekalahan UMNO-BN, melepaskan semua jawatannya yang diserahkan kepada Zahid.


Suka tak suka, beberapa pilihan raya kecil berjaya dimenangi UMNO-BN dengan penuh bergaya. Kebangkitan semula UMNO-BN mula dirasai, di bawah kepimpinan Datuk Seri Mohamad Hasan sebagai pemimpin yang menjalankan kerja-kerja Presiden. Zahid masa tu sedang berehat.


Dipendekkan cerita, Zahid kembali pegang jawatan Presiden UMNO dan Pengerusi BN. Dan dipendekkan cerita lagi, UMNO-BN kalah teruk pada PRU15 dengan hanya menang 30 kerusi.


Dipendekkan lagi cerita, UMNO-BN bersama PH membentuk Kerajaan Perpaduan. Sebab Parlimen tergantung dan Zahid dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri 1. PM ialah Datuk Seri Anwar Ibrahim. Tiada isu di sini. Kita akur dan perlu akur demi negara. Kalau tak, Parlimen akan terus tergantung, negara tiada kerajaan dan menjejaskan rakyat.


Klip audio tular 'cikgu, anak murid' kita abaikan. Biarkan ia berlaku pergi begitu saja. Anggap saja ia fitnah jahat musuh politik yang iri hati.




Kesimpulannya, kuasa para pemimpin dalam UMNO akan menentukan masa depan Zahid. Sayap-sayap UMNO sudah pun dipilih. Kini tinggal jawatan tertinggi dalam UMNO antaranya 3 Naib Presiden, Ahli Majlis Tertinggi yang mempunyai kuasa besar dalam institusi UMNO.


Adakah pemimpin tertinggi UMNO majoriti pro Zahid? Atau sebaliknya?


Jika majoriti pro Zahid, adakah akan ada lagi pemimpin dipecat dari UMNO?


Tapi jika sebaliknya, mungkin ada perubahan besar berlaku dalam UMNO sebagai parti keramat orang Islam dan Melayu di Malaysia? Mungkin usaha mentransformasi, mengubah, memperbaharui, meremajakan UMNO yang tertangguh akan mula dilaksanakan?


Mungkin? Atau tidak?


Pokok pangkal, keputusan pemilihan UMNO kelak akan menentukan apa berlaku seterusnya.


Dan yes, institusi Presiden UMNO perlu dipelihara dan dipertahankan. Institusi Presiden dan institusi individu adalah dua perkara berbeza.


PENCINTA UMNO YANG BERHAK BERSUARA

No comments:

Post a Comment