AdSense

Tuesday, May 30, 2017

MCA Johor buka bilik gerakan, jentera teruja ambil semula kerusi tewas


MCA Johor nampaknya begitu bersungguh-sungguh dalam persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) tidak lama lagi apabila mahu membuka kesemua bilik gerakan di seluruh negeri itu menjelang 30 Jun ini.


Keputusan untuk membuka bilik gerakan ini diputuskan dalam satu mesyuarat bersama kepimpinan parti di peringkat negeri.

Biarpun tarikh PRU14 belum diketahui namun semangat berkobar-kobar MCA Johor ini menunjukkan bahawaa mereka bersungguh-sungguh mahu mengambil semula kerusi BN yang tewas pada PRU13 lepas.

Menurut Timbalan Presiden MCA yang juga Pengerusi MCA Johor, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, MCA Johor merupakan antara negeri yang rancak melakukan pelbagai perancangan dan persiapan bagi menghadapi PRU14.

Dalam perkembangan sama Ka Siong memberitahu pihaknya akan membariskan barisan calon campuran terbaik dalam PRU14. Calon campuran bermaksud gabungan antara calon muka baharu dan lama.


Namun, Ka Siong menegaskan bahawa MCA Johor tidak mahu terlebih dahulu menganalisis nama calon ataupun jumlah kerusi akan dirampas. Sebaliknya mahu lebih realistik dengan menggerakkan jentera terlebih dahulu sebelum menyentuh tentang keputusan.

Penulis melihat kenyataan MCA Johor ini penuh dengan strategik tersusun. Jelas kelihatan jentera parti sudahpun 'panas enjin'. Menyentuh tentang calon campuran, ia sekaligus memberi satu tamparan hebat kepada parti lawan khususnya DAP.

Sedia maklum, pemimpin muda di dalam MCA padat dengan ilmu akademik tinggi, jauh berbeza dengan pemimpin muda DAP yang hanya 'menang' pada paras rupa dan kontroversi.

Tiada guna cantik pada penampilan dan popular dengan kontroversi jika tidak memiliki ilmu pengetahuan yang luas. Ini kerana, ilmu dan akal fikiran adalah kayu pengukur utama bagi seorang pemimpin.

No comments:

Post a Comment