AdSense

Tuesday, March 21, 2017

Percakaran Pakatan pembangkang yang tidak dapat disembunyikan


Wayang sajalah... kalau ada dengar Big Boss DAP Lim Kit Siang atau anaknya Lim Guan Eng bersembang soal prinsip, perjuangan parti untuk rakyat....

Kedua-dua anak beranak yang mengetuai parti DAP ini hanyalah mementingkan kuasa mereka sahaja.


Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai pernah mengatakan sebelum ini bahawa DAP pandai mempergunakan pihak lain demi kuasa mereka.

Lihat saja apa yang mereka lakukan terhadap PAS? Selepas mereka (PAS) bertungkus-lumus membantu kempen pilihanraya, kini mereka dihina selepas DAP mendapat apa yang dicita.

Sementara bekas Perdana Menteri 22 tahun Tun Dr Mahathir Mohamad pula sedang berusaha mendekati DAP - setelah berpuluh tahun meludah parti pembangkang dengan pelbagai jenis ludahan.

Namun, pelukan erat Mahathir, Kit Siang dan Anwar hanya bersifat sementara... Tengok apa jadi sekarang?

Mungkin suatu ketika dahulu, pentaksub parti-parti pembangkang bersorak gembira apabila Mahathir keluar parti UMNO dan melutut di kaki Lim Kit Siang DAP dan Anwar Ibrahim PKR.

Selepas berjaya 'merampas' Baju Kuning di ibukota, Mahathir kini meneruskan misinya untuk mengangkat Mukhriz Mahathir ke posisi yang lebih baik dan selamat.

Satu persatu agendanya berjaya memasuki kem pembangkang tanpa disedari. Ianya satu kejayaan yang wajar diraikan Mahathir dan anak-anak.

Barangkali Mahathir sedar bahawa Pakatan Harapan kini dikuasai DAP maka orang yang perlu dihadapinya kini hanyalah Lim Kit Siang berikutan Anwar masih di dalam penjara.

Hasrat Mahathir untuk mengubah Pakatan Harapan seperti Barisan Nasional (BN) dengan menyeragamkan simbol dan logo Pakatan Harapan menjelang pilihan raya akan datang (PRU14) disifatkan Liow sebagai tidak akan berlaku. Bukan sahaja sebelum, tetapi juga selepas PRU14. Ia mustahil dilaksanakan.

Selama ini parti pembangkang dikuasai dan dipimpin oleh DAP dengan rasa penuh selesa dan selamat.

Bagi Kit Siang, jika kaedah satu manisfesto, pakatan pembangkang akan berjaya menawan lima buah negeri iaitu Selangor, Kedah, Perak, Negeri Sembilan dan Johor pada PRU14.

Lantas itu, seperti kata Liow yang juga Ahli Parlimen Bentong, keinginan parti Mahathir (PPBM) itu hanya satu mimpi sedih sahaja.

Jelas Liow lagi, ini menunjukkan bahawa parti-parti pakatan pembangkang ini tidak dapat mencapai kesepakatan dalam pelbagai isu.

Nak buat prinsip macam parti-parti komponen dalam BN. Tapi pakatan hanya mementingkan kuasa masing-masing. Setiap parti pula mempunyai agenda berbeza.

Sedangkan hendak meletakkan nama seorang calon sebagai Perdana Menteri jika menang PRU14 pun masih gagal, inikan pula mencapai kesepakatan di dalam lain-lain perkara.

Iyalah, semua orang sedar bahawa Mahathir mahukan anaknya jadi Perdana Menteri. Sudah tentu ahli keluarga Lim dan Anwar juga memasang cita-cita sama. Tambahan pula parti Mahathir baharu saja condong bersama pakatan, senang-senang saja mahu 'melawan' para big bos dalam pakatan?

Kesimpulan daripada apa yang berlaku hari ini dalam pakatan, dapatlah dirumuskan bahawa mereka akan berkubur sepertimana Pakatan Rakyat sebelum ini. Cuma tidak tahu siapa yang akan 'disembelih', samada PPBM, PAN atau PKR? Dan, apa pula nama pakatan ini selepas PRU14?

*4 pemimpin utama, 182 ahli DAP keluar parti di Melaka.
**300 ahli PPBM keluar parti di Kedah.

BN ibarat sebuah rumah yang kukuh dan selesa didiami. Manakala Pakatan Harapan pula adalah sebuah rumah yang baru hendak didirikan tiangnya di atas tanah yang tidak rata.

No comments:

Post a Comment