AdSense

Wednesday, April 15, 2015

BANTERAS & SITA!!! Kereta Sapu Easy Taxi, Teksi Tidak Guna Meter


Apabila sesuatu perkara buruk berlaku, lumrah manusia akan mencari 'seseorang' untuk dituduh. Salahkan si polan dan si polan.

Bercakap soal penumpang teksi, kepada siapa kita akan mengadu sekiranya berlaku kejadian yang tidak diingini? Kita biasa mendengar keluhan penumpang teksi yang ditipu akibat sikap segelintir pemandu teksi yang tidak menggunakan meter. Berlaku juga kejadian pertelingkahan melibatkan kedua-dua pihak ini.

Apakah setiap masa pasukan keselamatan seperti polis mahu dipertanggungjawabkan untuk meleraikan setiap kali berlaku pertelingkahan ini? Balik-balik, rasa tidak puas hati ini akan dilemparkan kepada pihak berkuasa.

Ironinya, tindakan berterusan daripada pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) membanteras setiap kesalahan pemandu teksi dilihat sebagai antara usaha tanpa mengenal erti penat lelah.

Apalah susah sangat untuk kita mengikut peraturan sedangkan ia membawa manfaat kepada semua pihak. Melainkan ada segelintir pihak yang cuba meraih keuntungan dengan jalan salah.

Namun, sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua.


Semalam, satu operasi membanteras kegiatan haram kereta sapu yang menggunakan aplikasi Easy Taxi telah dijalankan. Mereka ini menawarkan perkhidmatan pengangkutan kepada orang ramai di sekitar ibukota. Mungkin bagi sesetangah pihak ia adalah kegiatan remeh yang tidak perlu dipandang berat. Namun sedarkah kita, kepada siapa akan dirujuk sekiranya berlaku kejadian buruk apabila menaiki kereta sapu haram ini?

Selain risiko ditipu, kegiatan ini secara tidak langsung membuka peluang kepada insiden penculikan! Kata orang, selagi tidak kena pada batang hidung sendiri.... takpa, takpa dan takpa...

Tidak bagi SPAD, yang mahu mencegah sebelum terjadinya sesuatu kejadian buruk. Benar, mencegah itu adalah lebih baik daripada mengubati.

Menurut laporan semalam, sebanyak 12 kes berjaya ditangani SPAD yang telah mengadakan operasi di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor. Mengikut pecahan, sebanyak 3 buah kereta sapu iaitu kenderaan persendirian menggunakan aplikasi Easy Taxi dan 9 buah teksi tidak menggunakan meter. Kesemua kenderaan ini berjaya disita serta-merta!

Ini merupakan usaha yang berkesan dalam hasrat kerajaan memartabatkan perkhidmatan teksi dalam negara serta mencegah kegiatan haram yang semakin berleluasa. 

1 comment:

  1. ....



    ----------------------------------------------------------------
    (( Rahsia Tertutup ))- Puteri UMNO Tidak Kisah Tun M Keluar UMNO
    ----------------------------------------------------------------
    Tun jangan samakan keadaan Pak Lah dan Najib..
    Keadaannya sangat berbeza..

    Tun jangan samakan zaman Tun jadi PM lebih 20 tahun dgn Najib baru sepenggal lebih..
    Keadaannya sangat berbeza..

    Jadi, Tun keluar UMNO pun, penjilat2 Najib tak kisah sikit pun... Mereka tetap jilat Najib lah..!

    Sumber Berita


    >>> Klik Di Sini <<<




    ------------------------------------------------------------------------
    Rakyat RAYU Agar Anwar Dibebaskn & Pembunuh Antartuya DiTANGKAP Segera!!
    ------------------------------------------------------------------------
    Sumber Berita


    >>> Klik Di Sini <<<




    -----------------------------------------------------------------------
    Selamatkan Malaysia - Perpaduan Hanya Akan Wujud Selepas BN Dikuburkan!
    -----------------------------------------------------------------------
    ** UMNO menyalak untuk perpaduan rakyat di Malaysia sejak dulu lagi.. Mereka bakal menyalak lagi penghujung tahun ini!!

    Sumber Berita


    >>> Klik Di Sini <<<

    ReplyDelete