AdSense

Monday, March 23, 2015

Persatuan Teksi Bersatu, Berdemo Depan Petronas!!!


Semasa Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengumumkan kenaikan harga tambang bagi teksi dan bas ekspres, persatuan-persatuan teksi ini kelihatan hanya berdiam diri sahaja. Mereka mungkin suka namun tidak menzahirkan perasaan mereka itu secara terbuka.

Ketika SL menaiki teksi beberapa hari sudah, sempatlah juga bertanya reaksi sebagai seorang pemandu teksi pasal kenaikan tambang ni... Apa jawapannya?

"Baguslah tambang nak naik... pakcik suka... iyalah, macam-macam kos sekarang ni pun dah naik... bila tambang naik, barulah seimbang." kata-kata pemandu teksi.



Nama seperti Badan Bertindak Pemandu Teksi Bermeter (BBPTB) yang dikepalai oleh Amran Jan sebelum ini mungkin dikenali sebagai 'kumpulan penentang'. Mereka sering sahaja menyerang SPAD dengan macam-macam dakwaan.

'Teksi Reban Ayam Tunjuk SPAD Tak Buat Kerja' - antara kritikan beliau sebelum ini.



Itu kisah lama, kini tidak lagi. Amran Jan secara terbuka menyokong SPAD dengan kenaikan tambang. Dan minta tidak ditangguhkan.

"Seluruh warga pemandu teksi berdafar negara menyokong kenaikan tambang teksi baru yang diumum oleh Pengerusi SPAD sebagai relevan dan boleh membantu meningkatkan taraf hidup pemandu teksi keseluruhannya.

"Kenaikan ini adalah bersesuaian dan kami sudah tunggu lama enam tahun dan tiga kali tertangguh kerana masalah yang dihadapi negara. Kita juga secara tegas menyanggah apa sahaja bantahan dari orang awam, NGO, Ahli Politik dan Menteri Kabinet yang mahu kenaikan ditangguhkan."



Begitu keras sekali seruan beliau. Inilah ketelusan daripada SPAD, sekalipun dikritik hebat sebelum ini namun agensi ini tidak pernah memilih bulu, cuba untuk membela rakyat dengan sebaik mungkin, baik kepada kumpulan penentang mahupun penyokong.

"Kita juga menyokong Tan Sri Syed Hamid bahawa kenaikan ini tak ada kena mengena dengan GST. Kita pemandu teksi juga adalah rakyat dan bukan alien yang turun dari langit. Sewa harian syarikat kena tambah 6 peratus. Kita bayar GST hari-hari untuk teksi. Servis PUSPAKOM pun kita kena bayar GST." wah, marah sungguh lelaki ini.

Lebih hebat, kata-kata semangat dari 'kumpulan penentang' ini ditiup lembut kepada Pengerusi SPAD.

"Kita sokong SPAD supaya kenaikan ini diteruskan. Kami nak jalan terus. Jika Pengerusi SPAD rasa tertekan dengan situasi ini kita akan berdiri teguh di belakang Syed Hamid Albar."

Manakala mewakili Persatuan Transformasi Teksi Malaysia (PERSIM) Kamaruddin Mohd Hussin juga melahirkan pendirian sama.


"Setakat hari ini semangat untuk kita bersatu telah capai peningkatkan di mana kita boleh bekerjasama dengan mana-mana pergerakan yang memperjuangkan hak pemandu teksi."


"Kalau kerajaan  mahu kami berikan perkhidmatan yang bagus, pendapatan kami kenalah dilindungi. Insyallah kami akan naik taraf mutu perkhidmatan." katanya ketika berhimpun beramai-ramai di Kuala Lumpur semalam.

Sebelum ini SPAD akur dengan keputusan kabinet untuk menangguhkan kenaikan tambang baharu berikutan dikatakan tidak sesuai diumumkan dalam keadaan sekarang.


Selepas pada ini tak adalah lagi 'Teksi Reban Ayam' ya... Dan tak ada lagi pemandu teksi yang tak mahu menggunakan meter... 


1 comment:

  1. KAMI SEKELUAR TAK LUPA UCAP PUJI SUKUR KEPADA ALLAH S,W,T DAN TERIMA KASIH BANYAK KEPADA AKI,RUSLAN KARNA NOMOR GHOIB/RITUAL YANG AKI, BERIKAN 4D (8301) BENAR BENAR TEMBUS 100% DAN SAYA MEMENANGKAN 230 RIBU RINGGIT ALHAMDULILLAH, SEKARANG SAYA BISA BALIK INDONESIA DAN MEMBELI RUMAH DAN KERETA WALAUPUN SAYA CUMA TKI YANG BEKERJA DI KILANG SELANGOR MALAYSIA, INI ADALAH KISAH NYATA DARI SAYA.JIKA ANDA PENUH KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN SILAH ANDA TELEPON LANGSUNG AKI RUSLAN SALEH DI NOMOR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_)KERANA DIA ADALAH SUHU SPIRITUAL TERKENAL DI INDONESIA ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI
    JADI TEMAN YANG DALAM KESUSAHAN JANGAN PERNAH PUTUS ASAH, KALAU SUDAH WAKTUNYA TUHAN PASTI KASIH JALAN’TERIMAH KASIH..



    JIKA ANDA BUTUH ANGKA RITUAL 2D 3D 4D 5D 6D DI JAMIN 100% JEBOL ATAU PUNYA MUSTIKA GHAIB INGIN DIPAKAI MENARIK UANG BILAH BERMINAT TELEPON AKI RUSLAN SALEH NMR (_0_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_) ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI

    ReplyDelete