Saturday, March 21, 2015

Hudud dan Tambang Naik - Apa yang sama, apa yang beza?



Rasa tiada siapa yang akan menafikan, sesebuah kerajaan itu menjadi kuat bila bersatu. Antara benda penting yang berlaku dalam minggu ini, suasana politik dan pentadbiran negara. Juga sangkut paut dengan halatuju kita, menuju negara maju.

Hudud 

Satu perbincangan yang dibuat sejak sekian lama. Perbicangan, perjumpaan, kertas kerja dan sebagainya. Nah! Keputusannya, hudud diluluskan di peringkat Dewan Undangan Negeri Kelantan!

Majoroti bersetuju dengan perlaksanaan hukum Allah ini, bukan sahaja dikalangan pemimpin PAS, pemimpin UMNO juga bersatu bersependapat! ADUN PKR juga sama, sekalipun kini sedang dijergil oleh pimpinan tertinggi mereka.


Itu hudud, isu lain yang hangat adalah pengumuman Suruhanjaya Pengangkutan Awam (SPAD) mengenaikan kenaikan tambang teksi dan bas ekspres.

Tambang Teksi / Bas Ekspres Naik

Kena Hentam Keliling! Siapa yang suka barang naik... Siapa suka bayar lebih...  Sama macam isu Hudud dimana SPAD juga menjalankan kajian yang cukup terperinci sebelum membuat keputusan. Perjumpaan dan perbincangan bersama ramai pihak juga diadakan.

Tapi tetap kena hentam... bukan dikalangan puak pembangkang sahaja, orang di dalam kerajaan juga sama. (segelintir). Tak tahu la sebab apa mereka hentam, ada yang berpendapat mereka ini (orang kerajaan) cuba raih populariti murahan... Cuba menjadi hero di saat mempromosi diri bermula...

Manakan tidak, sebelum kenaikan yang diumumkan ini, SPAD sudah mengadakan sesi perjumpaan dengan pelbagai pihak. Malah kajian juga sudah dijalanakan secara terperinci, bukan hari ini kaji, hari esok umum. Tidak sama sekali!



Lebih menghairankan, kenapa orang-orang dalam kerajaan ini tiba-tiba menvokal kan suara? Kenapa tidak menyuarakan pandangan ini ketika sesi pembentangan atau taklimat yang dibentangkan? Ops, sebelum tu kita juga nak tanya, adakah golongan penentang dalam kerajaan ini hadir ketika sesi taklimat itu?

Bila tak hadir, tak faham fakta dan cuba menjadi hero kononnya pembela rakyat? Kenapa tidak jadi hero 3 tahun sudah? di saat kajian / perjumpaan di jalankan?

Hari berganti hari, tahun berganti tahun... Kos sara hidup, kos itu ini semakin naik... Dan semakan terhadap tambang teksi ini dibuat pada tahun 2009! Apakah pemandu teksi ini bukan rakyat yang juga patut kerajaan bela? Oh ya, pemandu teksi ini adalah kucing bagi sesetengah pihak gamaknya.

Ada yang berpendapat SPAD umum pada tarikh yang tidak sesuai iaitu hampir kepada 1 April 2015, tarikh perlaksanaan GST. Adalah baiknya tukang komen ini memberitahu, apakah tarikh yang sesuai untuk mengumumkan berita mengenai kenaikan? Kalau berita pasal kenaikan gaji itu lainlah... Hari-hari boleh umum...


Kos pengendalian teksi telah meningkat sejak tahun 2009 sepertimana keputusan kajian yang dibuat terhadap bengkel-bengkel, pembekal dan industri teksi.

Selain bahan api yang meningkat sebanyak 21%, penyelenggaraan seperti tayar, bateri dan kos baik pulih juga meningkat sebanyak 25%. Sementara insurans kenderaan pula meningkat sebanyak 15%.

SL ada tulis sebelum ni...

Beginilah... sesebuah kerajaan itu akan menjadi kuat bila bersatu padu... Sebarang persoalan dibangkitkan berlandaskan fakta dan faktor sekeliling. Bukannya berniat menonjol diri hanya semata-mata berniat jahat dan raih populariti murahan...



Pemandu teksi terutamanya pasti suka dengan berita kenaikan tambang ini. Sementara bagi pengguna pula mungkin akan berasa beban (walaupun kenaikan hanya melibatkan peratusan rendah). Dalam masa sama mungkin pengguna ini juga berpuas hati dengan perkhidmatan dan kualiti pemandu teksi ini. Pelancong asing juga merasakan benda sama, kualiti yang lebih baik. Anggota penguatkuasa SPAD juga lepas pada ini mungkin tidak berjaya menangkap pemandu teksi yang tidak menggunakan meter, semua pemandu teksi guna meter!

Sekarang, kenaikan tambang teksi dan bas ekspres ini ditangguhkan... nafas lega buat siapa?


2 comments:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete
  2. KAMI SEKELUAR TAK LUPA UCAP PUJI SUKUR KEPADA ALLAH S,W,T DAN TERIMA KASIH BANYAK KEPADA AKI,RUSLAN KARNA NOMOR GHOIB/RITUAL YANG AKI, BERIKAN 4D (8301) BENAR BENAR TEMBUS 100% DAN SAYA MEMENANGKAN 230 RIBU RINGGIT ALHAMDULILLAH, SEKARANG SAYA BISA BALIK INDONESIA DAN MEMBELI RUMAH DAN KERETA WALAUPUN SAYA CUMA TKI YANG BEKERJA DI KILANG SELANGOR MALAYSIA, INI ADALAH KISAH NYATA DARI SAYA.JIKA ANDA PENUH KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN SILAH ANDA TELEPON LANGSUNG AKI RUSLAN SALEH DI NOMOR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_)KERANA DIA ADALAH SUHU SPIRITUAL TERKENAL DI INDONESIA ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI
    JADI TEMAN YANG DALAM KESUSAHAN JANGAN PERNAH PUTUS ASAH, KALAU SUDAH WAKTUNYA TUHAN PASTI KASIH JALAN’TERIMAH KASIH..



    JIKA ANDA BUTUH ANGKA RITUAL 2D 3D 4D 5D 6D DI JAMIN 100% JEBOL ATAU PUNYA MUSTIKA GHAIB INGIN DIPAKAI MENARIK UANG BILAH BERMINAT TELEPON AKI RUSLAN SALEH NMR (_0_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_) ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI

    ReplyDelete