AdSense

Thursday, September 12, 2024

LANTIKAN ORANG POLITIK DALAM KEMENTERIAN & SIJIL HIPOKRIT MADANI



1. Saya bimbang apabila Ketua Unit Komunikasi Korporat (UKK) Kementerian Ekonomi, @najib_bakar_ secara terbuka, santai dan bangga mengakui bahawa dia adalah orang berjawatan dalam parti politik yang dilantik mengisi jawatan penting dalam Kementerian. 


2. ⁠Jawatan apakah itu? Jawatan Ketua/Setiausaha Unit Komunikasi Korporat (UKK). Jawatan ini adalah satu-satunya jawatan terbuka dalam Kementerian yang setaraf dengan Setiausaha Bahagian (SUB) [read: Gred 54, JUSA].




3. ⁠Penjawatan ini bukannya diisi dengan lantikan politik, tetapi ianya diisi dengan lantikan terbuka. Tidak sama dengan lantikan politik di Pejabat Menteri seperti pelantikan Setiausaha Akhbar (SUA) - Menteri lantik menggunakan budi bicaranya. 


4. ⁠Ketua UKK ini secara meritnya dilantik dalam kalangan individu yang berpengalaman atau mempunyai latar belakang dalam bidang media komunikasi.


5. ⁠Bagaimana pula pelantikan orang politik ini boleh terdedah kepada penyalah-gunaan jentera dan sumber Kementerian?



6. ⁠Ketua UKK adalah kedudukan penting di Kementerian yang mempunyai peranan serta pengaruh dalam menentukan perbelanjaan Kementerian.


7. ⁠Ketua UKK ini adalah orang yang akan menyediakan kertas cadangan pelan komunikasi kementerian yang akan membabitkan perbelanjaan jutaan ringgit.


8. ⁠Ketua UKK ini juga yang akan jaga kontraktor, media-buy radio, tv, surat khabar, pengurusan acara, program, cetakan buku, billboard, influencer, artis, pempengaruh dan banyak lagi [read: Job Besar].


9. ⁠Ketua UKK akan tetapkan specifikasi tender yang akan dibuka melibatkan publisiti kementerian.


10. ⁠Senang cerita, perbelanjaan kementerian yang ditentukan oleh Ketua UKK boleh memberikan kelebihan kepada parti sekiranya tidak ditadbir mengikut tatakelola yang baik.


11. ⁠Perlu diingat, Ketua UKK adalah ahli Mesyuarat Pengurusan Tertinggi (MPT) Kementerian yang dipengerusikan oleh KSU dan dihadiri oleh Ketua-Ketua Setiausaha Bahagian (SUB) dan Ketua-Ketua Agensi Kementerian.


12. ⁠Oleh itu, Ketua UKK juga mempunyai keupayaan untuk mengawal serta mengatur perbelanjaan serta pengurusan unit komunikasi Jabatan/Agensi dalam kementerian yang sama.'





13. ⁠Kesimpulannya, rakyat perlu tahu bahawa YB Menteri Ekonomi Madani @rafiziramli  yang juga merupakan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat telah merestui pelantikan Timbalan Ketua Cabang Titiwangsa sebagai Ketua Unit Komunikasi Korporat Kementerian Ekonomi.









14. ⁠Soalan saya, adakah YB Menteri Ekonomi berbangga dan bersedia mempertahankan pelantikan Timbalan Ketua Cabang Titiwangsa sebagai Ketua Unit Komunikasi Korporat kementerian beliau? 


15. ⁠Jika dahulu mereka lantang menentang lantikan politik mengetuai GLC, kini mereka bukan sahaja lantik orang politik dalam GLC, terang-terang dalam Kementerian pun mereka buat.


16. ⁠Kelakuan ini sudah cukup syarat untuk kita semua tampal "SIJIL HIPOKRIT" di dahi mereka. Jilake.


17. Mengikut rekod, sepanjang tempoh Perikatan Nasional sebagai Kerajaan, pelantikan orang politik sebagai Ketua UKK ini tidak berlaku. Ini adalah hakikat dan fakta. 


18. Hari ini, mereka adalah kerajaan dan mereka berada dipuncak kuasa. Tetapi kuasa itu tidak kekal selamanya. Sebagai rakyat, kita hanya boleh berdoa kepada Allah SWT agar kebimbangan saya ini tidak berlaku.


Oleh Ahmad Ikhwan


No comments:

Post a Comment