AdSense

Thursday, September 27, 2018

Dah bosan dengan isu RM2.6b. Najib tak sabar masuk mahkamah



Khamis lalu, saya didakwa dengan 21 pertuduhan pengubahan wang haram di bawah akta AMLATFA serta 4 pertuduhan di bawah akta SPRM yang merupakan "predicate offence" untuk 21 pertuduhan itu.


Di bawah akta AMLAFTA ini, setiap pergerakan wang samada penerimaan, pembayaran atau pindahan dikira sebagai satu tuduhan.

Saya didakwa menerima dana, memulangkan dana kepada penghantar serta dua pertuduhan kerana memindah wang dari satu akaun saya kepada akaun saya yang lain.


Pendakwaraya juga meletakkan syarat-syarat ikat jamin bahawa, walaupun saya seorang ahli Parlimen, saya tidak dibenarkan untuk menganjur atau menghadiri apa-apa bentuk majlis awam ataupun membuat sebarang kenyataan termasuk di dalam laman media sosial saya dengan alasan saya boleh menpengaruhi pendapat umum.

Alhamdulillah, hakim menolak kedua-dua syarat ini dan saya dibebaskan dengan ikatjamin pada hari yang sama.

Tetapi dengan dakwaan ini di Mahkamah, peluang untuk saya mengulas dan menjelaskan mengenai isu 1MDB secara umum di luar mahkamah telah dihadkan.


Insya-Allah saya akan membersihkan nama saya tidak lama lagi di dalam mahkamah.

Dengan kehakiman negara yang adil dalam menegakkan kebenaran, saya amat yakin bahawa ini peluang terbaik untuk menghentikan isu RM2.6 bilion yang sudah berlarutan bertahun-tahun ini buat sekian kalinya dan untuk selama-lamanya.



No comments:

Post a Comment