AdSense

Friday, July 3, 2015

Fakta yang anda perlu tahu tentang no plat PATRIOT


Kekeliruan dan kontroversi plat #PATRIOT berpunca selepas manipulasi fakta oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dan ia menjadi lebih parah apabila dipolitikkan oleh Ahli Parlimen Kluang, YB Liew Chin Tong dan Ahli Parlimen Taiping, YB Nga Kor Ming.

Namun kenyataan mereka yang disiarkan melalui laman #Malaysiakini mengandungi fakta tidak tepat dan telah di putar belit sekaligus mewujudkan persepsi negatif ke atas Yayasan Patriot Negara Malaysia (YPNM).


Plat PATRIOT merupakan inisiatif YPNM bertujuan untuk mempromosi semangat patriotisme di kalangan rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan fahaman politik.

Hasil penjualan plat tersebut akan dimanfaat untuk melaksanakan program dan aktiviti patriotisme secara menyeluruh membabitkan pelbagai agensi di seluruh Negara. Berikut adalah penjelasan bagi setiap dakwaan yang telah ditimbulkan.

Dakwaan 1:
Projek RM10 juta, JPJ hanya diberi RM1 juta.

Fakta:
Kenyataan ini tidak tepat. Nilai RM10 juta adalah SASARAN jualan plat PATRIOT bukannya KEUNTUNGAN atau nilai projek yang dianugerahkan secara terus kepada YPNM. Pembayaran RM1 juta kepada JPJ adalah syarat asas selepas kelulusan plat siri khas tanpa mengira keuntungan atau kerugian yang dihadapi oleh YPNM. Justeru, sebarang risiko ditanggung sepenuhnya YPNM tanpa melibatkan pihak kerajaan.

Dakwaan 2:
Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menganugerahkan kelulusan plat PATRIOT kepada YPNM melalui rundingan langsung.

Fakta:
Dakwaan bahawa YPNM mendapat kelulusan dari rundingan langsung dengan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang merupakan pemangku Menteri Pengangkutan (ketika itu) adalah tidak benar. YPNM membuat permohonan kepada Kementerian Pengangkutan Malaysia pada tahun 2013 dan mendapat kelulusan selepas 2 tahun permohonan dibuat iaitu pada awal tahun 2015. Selain plat PATRIOT, terdapat lebih 25 plat siri khas yang telah diluluskan sebelum ini.

Dakwaan 3:
Pendapatan JPJ adalah wang rakyat, hasil penjualan plat PATRIOT juga adalah wang rakyat. Ini adalah kerugian kepada Negara.

Fakta:
Plat PATRIOT merupakan inisiatif Yayasan Patriot Negara Malaysia sepenuhnya, JPJ tidak pernah ada perancangan untuk mengeluarkan plat khas siri PATRIOT. YPNM tidak menggunakan sebarang peruntukan dari mana-mana agensi kerajaan atau wang rakyat. Justeru, tuduhan pihak JPJ mengalami kerugian adalah tidak benar kerana agensi berkenaan tetap menerima bayaran RM1 juta sama ada YPNM berjaya atau gagal menjual plat tersebut. Bermakna JPJ, rakyat dan negara tidak mengalami sebarang kerugian seperti yang didakwa.

Dakwaan 4:
YPNM berkait dengan kroni UMNO.

Fakta:
Brigadier Jeneral Dato’ Husainay Bin Hashim (B) memegang jawatan Pengerusi YPNM berdasarkan latar belakang beliau yang berkhidmat selama 33 tahun dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Idea penubuhan YPNM tercetus selepas insiden Lahad Datu dimana beliau bimbang dengan perpecahan dikalangan rakyat Malaysia kerana perbezaan ideologi politik. Beliau bukanlah kroni UMNO, perlantikan sebagai Setiausaha Kerja UMNO dari tahun 2004 hingga 2008 atas pelawaan mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi. YPNM ditubuhkan bermatlamat untuk memberi kesedaran dan memupuk semangat patriotisme di kalangan rakyat Malaysia tanpa mengira kaum. Ahli Jawatan Kuasa dan sukarelawan YPNM terdiri daripada pelbagai latar belakang politik dan kaum.

 Dakwaan 5:
YPNM mewakili JPJ untuk melelong plat PATRIOT.

Fakta:
Dakwaan YPNM mewakili JPJ untuk “melelong” plat PATRIOT adalah tidak benar. Sebaliknya YPNM diberi kelulusan menjual plat PATRIOT 1 sehingga PATRIOT 9999 di mana terpulang kepada YPNM untuk melaksanakan kaedah penjualan yang dirasakan sesuai.


Soalan:
Siapakah yang menguruskan hasil penjualan plat PATRIOT dan bagaimana ia dibelanjakan?

Jawapan:
Semua pendapatan yang bakal diperolehi hasil penjualan plat PATRIOT disalurkan ke akaun amanah milik YPNM bagi membiayai setiap aktiviti dan program bagi menyemarakkan semangat patriotisme di kalangan rakyat Malaysia melibatkan semua lapisan masyarakat di seluruh negara. Bagi maklumat lanjut program yang dirancang oleh YPNM boleh dirujuk di laman website rasmi Patriot.

Sebagai sebuah yayasan, YPNM bersikap terbuka di mana kami mengalu-alukan sebarang cadangan, kritikan, dan teguran namun ianya harus berasas.

3 comments:

  1. kalau betol fitnah silakan saman jangan biarkan rakyat keliru ok

    ReplyDelete
  2. contohi mantan pm singapura lee kuan yew menyaman pembangkang yg memfitnah sampai muflis c hingga jadi penjual buku di tangga parlimen.itu lah betol2 fitnah kalau setakat ckp2 je fitnah tapi tak berani nak saman dan tegak kan kebenaran rakyat pun bukan lah bodoh sangat nak nilai fitnah ke kenyataan

    ReplyDelete
  3. Plat no kat malaysia dah cacat marba..buat lah dan perkenalkan lah apa saja plat pun..sudah tentu ada manusia yg menjadi jutawan segera..dah dasar lintah..

    ReplyDelete