AdSense

Monday, May 1, 2017

#GST : Mufti PP dinasihat buat homework


Kenyataan JAKIM mengenai GST: Mufti PP seeloknya buat kajian terlebih dulu tentang sistem percukaian dan ekonomi sebelum buat kenyataan melulu..


KENYATAAN MEDIA
KETUA PENGARAH
JABATAN KEMAJUAN ISLAM MALAYSIA (JAKIM)

ISU CUKAI BARANGAN DAN PERKHIDMATAN
(GOOD AND SERVICES TAX - GST)
____________________

1. Jakim mengambil perhatian dan memandang serius berkaitan isu Cukai Barangan Dan Perkhidmatan (Good And Services Tax - GST) yang disiarkan oleh media massa. Merujuk kepada Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-106 yang bersidang pada 21-22 Oktober 2014 telah memutuskan bahawa Islam mengharuskan pemerintah atau Ulil Amri untuk mengutip cukai seperti Cukai Barangan Dan Perkhidmatan (GST) selagimana terdapat keperluan dan maslahah untuk negara dan rakyat.

2. Sebelum GST dilaksanakan, banyak kajian telah dijalankan secara terperinci untuk melihat tahap keperluannya. Kerajaan melaksanakan GST ini adalah bagi memenuhi tujuan ekonomi, tujuan sosial dan kepentingan rakyat meliputi aspek kesihatan, pendidikan, tempat rekreasi, kebajikan dan keselamatan. Kerajaan dibenarkan untuk mengutip cukai demi untuk memenuhi kepentingan umum (maslahah) ini.

3. Inisiatif Kerajaan Ini adalah selaras dengan pandangan para ulama' seperti Ibn Hazm, Ibn al-Musili, al-Syafi'i, al-Syatibi dan Ibn Khaldun yang membenarkan Kerajaan untuk mengenakan cukai kepada rakyat sekadar untuk memenuhi maslahat umum pentadbiran negara. GST juga bukan sahaja dilaksanakan di Malaysia, tetapi juga telah dilaksanakan di Negara-negara Pertubuhan Islam Sedunia (OIC) seperti Turki, Maghribi, Pakistan, Mesir, Kazakhstan, Bangladesh, Algeria, Azerbaijan dan Uzbekistan. Malahan Arab Saudi juga sedang membuat persiapan ke arah tersebut.

4. Justeru, Jakim menasihati semua pihak supaya memahami dengan lebih teliti kaedah pelaksanaan GST di Malaysia sebelum membuat sebarang kenyataan yang boleh mengundang salah faham di kalangan masyarakat.

Sekian

TAN SRI DATO' HAJI OTHMAN BIN MUSTAPHA
30 April 2017

1 comment:

  1. Hari mufti PP juga dibayar hasil dari GST. Tak Kan isi perut sendiri pun Tak bolih fikir..ni baru betul lebai keledek.hihihi ada lagi bodoh nya.

    ReplyDelete