AdSense

Wednesday, March 15, 2017

Cubaan MP DAP perlekeh usaha kerajaan GAGAL


Ahli Parlimen Rasah (DAP), Teo Kok Seong cuba berlagak menjadi hero apabila mempersoalkan kelewatan Kerajaan Persekutuan menyalurkan peruntukan berjumlah RM50 juta kepada Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan RM25 juta untuk Sekolah Menengah Kebangsaan Cina (SMKC) untuk 2016.


Kenapa lambat beri peruntukkan? Macam ada yang tidak kena dalam Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).


Demikian soal Kok Seong ketika berjumpa wartawan di lobi parlimen hari ini.

Kenapa beriya-iya 'mengetengahkan' isu ini seolah-olah beliaulah pejuang pendidikan?

Sedarkah beliau bahawa sejak 2009, kerajaan persekutuan di bawah pemerintahan Barisan Nasional (BN) sudahpun mengeluarkan peruntukkan sebanyak RM565 juta untuk SJKC?

Memetik laporan akhbar pada 26 Februari lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong mengatakan bahawa kerajaan telah memperuntuk RM565 juta menerusi Pakej Rangsangan Ekonomi Negara bagi menyalurkan bantuan kepada Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) sejak ia diperkenalkan pada 2009.

Wee yang juga Timbalan Presiden MCA juga berkata, terdapat 1,298 SJKC di seluruh negara termasuk 884 SJKC Sekolah Bantuan Kerajaan (SBK) menerima manfaat daripada bantuan kewangan berkenaan.

Apakah fakta angka ini hendak dinafikan Kok Seong dan DAP?

Sudah tentu pihak KPM mempunyai alasan tersendiri yang munasabah kenapa peruntukkan tersebut belum diberikan. Diulangi, BELUM diberikan lagi. Bukannya TIDAK diberikan langsung.

Tidak perlu Kok Seong atau DAP mempolitikkan isu ini kerana kerajaan BN tidak pernah gagal mendahulukan rakyat.

Melainkan pihak Kok Seong dan DAP berasa tergugat dengan usaha kerajaan BN yang sentiasa prihatin terhadap rakyat khususnya dalam bidang pendidikan.

#KementerianPendidikan #AhliParlimen #DewanRakyat #SidangParlimen

1 comment:

  1. Parti DOGS AND PIGS...tak habis2 memperjuangkan hak kapir, hak cinabukit dan hak bebas pondan dan bebas murtad.

    ReplyDelete