AdSense

Sunday, December 8, 2013

MELAYU SANGAT KE UMNO TU???


Semalam berakhirlah sudah Perhimpunan Agung UMNO yg ke 67 tahun. Satu usia yang panjang bagi sebuah parti Melayu. Tidak menjadi suatu perkara yang menghairankan kerana majoriti penduduk Malaysia terdiri dikalangan orang Melayu dan Bumiputera. Sebut sahaja Melayu, sudah pasti mencerminkan agama Islam.

Sejak bermulanya Perhimpunan Agung UMNO parti keramat itu pada 3 Disember lalu, suara-suara 'Islam', 'Melayu' dan 'semangat bersatu padu' dilihat perkara utama yang dibangkitkan baik perwakilan mahupun kepimpinan tertinggi parti, selain agenda-agenda memartabatkan dan memajukan orang Melayu terutamanya melibatkan ekonomi.

Perwakilan diperingkat akar umbi banyak juga menghentam syarikat-syarikat GLC. Syabas diucapkan buat para perwakilan ataupun jurucakap negeri yang berani menyuarakan kebangkitan ini. Benar, syarikat GLC dewasa ini kelihatan begitu angkuh dengan apa yang mereka miliki sehingga mengenepikan anak-anak Melayu.

Malah ada juga jurucakap yang mahukan syarikat GLC ini dikuasai UMNO sepenuhnya. Benar, dikalangan orang-orang UMNO juga terdapat ciri-ciri kelayakan yang diharap membantu orang Melayu secara keseluruhannya. Terima kasih kepada Presiden DS Najib yang memandang serius berhubung ketamakkan kebanyakan syarikat GLC ini. KPI yang bakal dikenakan diharap dapat memberi kesedaran kepada mereka. UMNO mungkin mampu melaksanakan transformasi dengan sempurna namun memerlukan penekanan yang serius.

Persoalan mula bermain di minda kita, apakah segala ucapan atau perbahasan di dalam perhimpunan UMNO ini benar-benar mementingkan orang Melayu? Atau sekadar ucapan pedas bagi meraih perhatian untuk popular? UMNO perlu mengutamakan kepentingan orang Melayu dalam apa jua perkara. Kerana tanpa Melayu, UMNO pasti berkubur! Ya, Orang Melayu ini sangat lembut kaumnya, begitu mudah menghulur tangan dan memohon maaf.

Dengan apa yang berlaku pada PRU13, TSUNAMI CINA, apakah orang Melayu dengan begitu cepat memberi kemaafan dan masih mahu kelihatan lemah??? Kaum Cina chauvinist yang mahu menggulingkan kerajaan hari ini WAJIB DI AJAR CUKUP-CUKUP!!! Mereka sudah kuasai ekonomi, mereka juga telah MENGAJAR orang Melayu (buktinya, anda pergi ke kedai Cina dan beli sepasang kasut. Anda mungkin diberikan harga RM100. TETAPI jika kaum mereka yang membelinya, harganya hanya RM70.) Ini yang mereka AJAR orang Melayu apabila menguasai ekonomi terutamanya dibidang perniagaan!!!

Jadi KENAPA Melayu di dalam UMNO masih mahu kelihatan LEMBIK??? Lakukan sesuatu, erti kata lain, suara yang dibangkitkan perwakilan di peringkat akar umbi berkaitan Melayu WAJIB didengari seterusnya dipraktikkan!!! Hanya UMNO mampu MEMARTABATKAN orang Melayu. Jika Cina sudah membuat tsunami, jangan dianggap Melayu tidak mampu melakukan perkara sama.

Walau apa pun, syabas dan tahniah buat seluruh perwakilan, kepimpinan tertinggi dan ahli-ahli UMNO kerana menjadikan perhimpunan tahunan kali ini cukup bermakna. Mesej buat Presiden, Timbalan Presiden, Naib-Naib Presiden dan barisan kepimpinan tertinggi parti, MELAYU DIDAHULUKAN!!!

No comments:

Post a Comment