AdSense

Thursday, August 11, 2011

KHAZANAH, MAS DAN TONY FERNANDES

Bangsatnya kerana spekulasi Tony Fernandes sebagai CEO Malaysia Airline System yang baru pada 6 Ogos 2011 jelas mencetuskan sentiment harga saham yang diniagakan. ‘Hearsay’ sebegini boleh membunuh pasaran saham. Walhal KHAZANAH hanya membuat pengumuman rasmi pada 9 Ogos 2011 bahawa Tony Fernandes bukanlah Pengarah Urusan MAS yang baru.

Keypoint atau asas terpenting dari kenyataan akhbar oleh ketiga-tiga pihak perlu difahami oleh rakyat dengan sebaik mungkin:

Comprehensive Collaboration Framework (CCF) dan Colloboration Agreement
MAS dan Tune Group tidak akan membunuh perniagaan pesaing melalui amalan monopoli kerana memang tidak akan wujud, malah memanfaatkan kecekapan dan mengoptimumkan perniagaan teras masing-masing untuk manfaat pengguna.

Teras perniagaan (core competencies) bagi MAS dan AIR ASIA sebenarnya tidak berubah. Perjanjian kerjasama yang wujud menguntungkan kerana setiap penerbangan MAS, FIREFLY, AIR ASIA & AIR ASIA X akan bersaing dalam pasaran yang berbeza. Perjanjian Kerjasaman ini membolehkan keempat-empat teras perniagaan lebih fokus kepada segmen perniagaan masing-masing.

PEGANGAN SAHAM
Pemegang saham MAS memegang satu warrant dalam AIR ASIA untuk setiap 30 saham dalam MAS. Begitu juga pemegang saham AIR ASIA hanya memegang satu warrant dalam MAS untuk setiap 10 saham dalam Air Asia.

Yang menjadi persoalan dan persepsi negatif rakyat adalah TUNE GROUP memegang 20.5% pegangan saham MAS dan KHAZANAH hanya memegang 10% saham dalam Air Asia. Persepsi negatif timbul dalam tiga bentuk persoalan yang menjadi pertikaian yang hangat dan dikatakan berat sebelah:

a) Mengapa Tony Fernandes memegang saham dalam MAS melebihi apa yang dipegang KHAZANAH dalam AIR ASIA.
b) Benarkah Tony Fernandes akan memegang salah satu jawatan tertinggi dalam Lembaga Pengarah.
c) Wujud monopoli oleh Air Asia melalui pegangan saham Tony Fernandes dalam MAS bagi penerbangan domestik.


Seterusnya 

No comments:

Post a Comment