AdSense

Thursday, March 29, 2018

MCA terus lanyak DAP pasal skandal terowong. "Marilah datang forum dalam kawasan you di Bagan, " kata Wee Ka Siong


Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang juga Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Dr Wee Ka Siong terus menerus menghentam kerajaan DAP Pulau Pinang sampai ke dinding - langsung tak boleh bergerak. Hanya sesekali meronta-ronta untuk bernafas namun masih gagal melepaskan diri.


Hari ini 29 Mac 2018, sekali lagi Ka Siong bangun membidas Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan DAP Pulau Pinang berhubung skandal di negeri tersebut.

Jelas Ka Siong yang juga Ahli Parlimen Ayer Hitam itu, Lim Kit Siang dilihat cuba mengalih isu berhubung jemputan bagi menghadiri forum di kawasan Parlimen Lim Guan Eng. Forum mengenai pendedahan Ka Siong berkenaan skandal Terowong Pulau Pinang RM20.5 bilion.

Seolah-olah mahu menunjukkan anaknya Lim Guan Eng tidak boleh disentuh, tidak boleh dipersoalkan segala tindak tanduk berhubung pentadbirannya. Dalam masa sama Lim Kit Siang juga gagal menjawab YA atau TIDAK untuk menghadiri forum berkenaan yang dijadualkan berlangsung Jumaat ini (30 Mac 2018) #SaveTheDate

Kalau berani, sanggahlah dakwaan Ka Siong yang menyebut tentang RM20.5bilion itu. Say it to Wee Ka Siong face!

Untuk makluman, MCA secara profesional ada menghantar surat jemputan rasmi kepada Lim Guan Eng. Memandangkan bapanya Kit Siang secara tiba-tiba panas punggung, MCA berbesar hati untuk menjemputnya sekali dalam forum tersebut.

"Datanglah, kita jumpa berdepan. Buktikan yang saya hanya membaca skrip."

Sedia maklum Kit Siang sebelum ini menuduh Ka Siong membaca skrip yang disediakan pihak tertentu. Untuk itu Ka Siong meminta Kit Siang membuat permohonan maaf secara terbuka. Jika tak, beliau akan mengambil tindakan undang-undang kepada Kit Siang.

"Saya boleh lagi bertoleransi apabila kamu menggelarkan saya sebagai 'cat paw' dan 'Ninja assasin'. Tapi saya tak boleh terima apabila kamu menfitnah."

Berikut kenyataan penuh Wee Ka Siong :

1. Kit Siang is again trying to divert from getting his son to come to our forum in Guan Eng's own parliament constituency to answer my exposes of the RM20.5 billion Penang Tunnel scandal.

2. In wrongly accusing me of taking directions from anyone to question his son, Kit Siang had also avoided answering whether he will come to the forum instead of his son and explain to the audience why he believes my findings of RM20.5 billion is wrong.

3. I am a trained civil engineer. My doctorate is in Transportation Planning. Before entering politics, my professional career specialised in feasibility, traffic impact assessment (TIA) & environmental impact assessment (EIA) and other detailed design for civil projects similar to that of the 3 main roads, that is part of the Penang Tunnel project. I myself have conducted and overseen dozens of such studies.

4. MCA has officially written to invite his son Guan Eng to our forum on Friday, 7:30pm. We would like to now extend the invitation to Kit Siang as well.

5. In fact, I welcome Kit Siang to come meet me face-to-face and test my knowledge on this subject himself. Let Kit Siang find out if I am taking scripts from anyone.

6. In the meantime, I do appreciate Kit Siang's desperation in defending his son from the fallout of this mega-scandal that is borne out of parental love.

However, that is not a valid excuse to lie and wrongly accuse me.

7, I would appreciate if Kit Siang apologises to me for saying that I am taking a script from anyone. If not, I reserve my right to take legal action.

8. I will tolerate you calling me names like cats paw and ninja assassin but I will not accept you slandering me.

9. Kit Siang and Guan Eng. See you there at 7:30pm sharp on Friday!

Pautan : https://www.facebook.com/weekasiong/posts/10156187628312270


Sebelum ini pada 27 Mac 2018, Ka Siong ada mengeluarkan kenyataan lengkap berhubung isu ini :

Kontrak konsesi tol yang paling murah hati dalam sejarah

1. Kerajaan negeri Pulau Pinang terus mempertahankan keputusannya untuk membiayai sepenuhnya pembinaan Terowong Pulau Pinang tetapi masih memberi kontraktor itu konsesi tol 30 tahun pada kadar tol yang ditambat pada Jambatan Pulau Pinang Kedua.

2. Ramai pengkritik termasuk Menteri Kerja Raya telah memanggil perjanjian konsesi ini sebagai yang paling murah hati di dunia.

3. Dalam perjanjian konsesi biasa, pemegang konsesi akan meminjam untuk membiayai pembinaan projek dan kemudian mengumpul tol untuk membayar balik pinjamannya dan membuat keuntungan.

4. Dalam kes Terowong Pulau Pinang, pemegang konsesi akan membuat keuntungan pembinaan dan kemudian membuat lebih banyak keuntungan daripada mengumpul caj tol selama 30 tahun.

5. Selain dakwaan beliau yang tidak masuk akal bahawa tanah tepi laut perdana di Persiaran Gurney berharga RM457 setiap kaki persegi hari ini, Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II P.Ramasamy juga berkata dakwaan saya bahawa konsesi tol 30 tahun untuk Terowong Pulau Pinang akan menyebabkan rakyat Pulau Pinang terpaksa menanggung tambahan RM3 bilion dalam tol yang dibayar kepada SPV Terowong tidak dapat disahkan kerana ia memerlukan analisis kewangan.

6. Walau bagaimanapun, anggaran yang mudah akan menunjukkan bahawa anggaran saya sebanyakRM3 bilion adalah realistik.

7. Jambatan Pulau Pinang hari ini mempunyai kapasiti sebanyak 155,000 kenderaan setiap hari.

8. Dengan mengandaikan bahawa Terowong Pulau Pinang hanya akan melihat 25% daripada lalu lintas Jambatan Pulau Pinang yang pertama, ini bermakna hanya 38,750 kenderaan sehari.

9. Oleh itu, 38,750 X RM8.50 X 365 hari bermakna kutipan tol sebanyak RM120 juta setahun atau RM3.6 billion untuk lebih 30 tahun.

Mari kita bermurah hati kepada Kerajaan Pulau Pinang dan membundarkannya kepada RM3 bilion.

10. Ini dengan beranggapan bahawa kadar tol tidak akan pernah meningkat atau lalu lintas kenderaan tidak akan meningkat dalam 30 tahun akan datang.

11. Dengan andaian sebegitu, P.Ramasamy perlu tahu bahawa hasil sebanyak RM3 bilion untuk lebih dari 30 tahun dapat dicapai dengan mudah.

12. Di samping itu, Kerajaan Pulau Pinang juga telah membuat keputusan yang murah hati untuk membenarkan SPV Terowong memulakan kerja pada tahun 2023 atau 10 tahun selepas kontrak ditandatangani pada tahun 2013 tetapi bersetuju untuk membayar ini dengan menggunakan nilai tanah yang ditetapkan yang bernilai RM3.6 bilion hari ini.

13. Dengan mengandaikan kenaikan nilai 5% dalam nilai tanah, ini bermakna tanah bernilai RM3.6 bilion pada masa ini akan bernilai RM5.8 bilion pada tahun 2023 – bermakna satu lagi kerugian sebanyak RM2.2 bilion kepada rakyat Pulau Pinang. Formula ini sangat mudah.

14. Ini dengan beranggapan kenaikan kos sederhana sebanyak 5% setahun dan tidak ada lagi kelewatan pada projek itu. (Sila lihat rajah di bawah)


15. Kebanyakan menyedari bahawa projek ini telah dibelenggu banyak kelewatan tetapi SPV Terowong tidak pernah dihukum oleh Kerajaan Pulau Pinang.

16. Oleh itu, tidak ada jaminan bahawa pembinaan terowong akan bermula pada tahun 2023 sementara sebarang penangguhan tambahan hanya bermakna faedah tambahan untuk SPV Terowong kerana nilai tanah perdana itu akan semakin naik.

17. Janji Pakatan dalam manifestonya adalah untuk menghapuskan semua tol. Walau bagaimanapun, sebaliknya, Pakatan menganugerahkan konsesi tol 30 tahun dalam perjanjian konsesi paling berat sebelah yang pernah dilihat yang akan menyebabkan berbilion-bilion kerugian kepada rakyat Pulau Pinang.

18. Di samping mengapa mereka memberi kontrak yang membenarkan pemegang konsesi untuk memulakan pembinaan hanya selepas 10 tahun, Kerajaan DAP Pulau Pinang juga perlu menjelaskan mengapa mereka telah diberikan perjanjian konsesi yang begitu murah hati sehinggakan Tun Mahathir juga akan berasa malu.

19. Bolehkah anda menyalahkan mana-mana rakyat Pulau Pinang yang boleh berfikir jika mereka mengesyaki bahawa satu atau lebih orang atasan dalam Kerajaan DAP Pulau Pinang mempunyai kepentingan dalam projek ini – sama ada secara langsung atau melalui proksi?

(Tulisan asal di sini : https://www.facebook.com/weekasiong/posts/10156181845237270)

Rakyat Pulau Pinang bangkit mencari kebenaran disebalik penipuan!

#StrongerTogether

No comments:

Post a Comment