AdSense

Sunday, April 17, 2016

Tangani igauan ngeri Gen Y



Permasalah kewangan seperti disenarai hitam oleh institusi perbankan antara igauan ngeri yang sering menimpa generasi muda atau Gen Y hari ini.

Kesukaran mendapatkan pimjaman untuk membeli rumah kediaman misalnya adalah sesuatu permasalahan yang hendak dielakkan dan perlu dibendung daripada terus menyelubungi generasi muda.

Hutang-hutang yang mengelilingi pinggang akibat daripada terlalu mengikut kehendak nafsu antara punca daripada kegagalan pengurusan kewangan yang baik.

"Nak beli rumah, kenderaan dan melabur tidak boleh.

"Anak-anak kita terpaksa melalui zaman yang tidak baik. Kita perlu memudahkan mereka agar dapat menanganinya (pengurusan kewangan) dengan baik."


Demikian kata Ahli Lembaga Pengarah Felda yang juga Ahli Parlimen Kota Tinggi Datuk Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid ketika menghadiri program Gempak Keluarga Felda semalam.

Program yang berlangsung di Padang Awam Felda Lok Heng Barat, Kota Tinggi itu dianjurkan oleh FELDA bersama-sama dengan Felda Global Ventures Holdings (FGV), Yayasan Felda, Astro Malaysia Holdings, Yayasan Mesra dan Pusat Khidmat Parlimen Kota Tinggi.

Dalam perkembangan sama, progam Jelajah Gempak Keluarga Felda ini turut disertai pihak-pihak perbankan dalam negara bagi memberi penerangan dan penjelasan khusus berkaitan pengurusan kewangan terutama sekali kepada golongan belia Felda.

Bagi Suara Lensa, didikan dalam soal pengurusan kewangan ini perlu diterap dan difahami dengan baik. Jika tidak, sia-sia sajalah program atau bantuan yang dilaksanakan oleh kerajaan seperti Perumahan Rakyat 1Malaysia dan program terbaharu, MyDeposit.

Peruntukkan berjumlah RM200 juta itu ditawarkan kepada mereka yang ingin membeli rumah pertama. Adalah sayangnya jika Gen Y gagal merebut peluang yang ada akibat daripada kegagalan mengurus kewangan sendiri dengan baik.


Selain itu Noor Ehsanuddin turut berharap supaya golongan belia menyahut saranan kerajaan bagi memenuhi keperluan industri dalam bidang-bidang kemahiran.

Jelas beliau, generasi belia Malaysia seharusnya mempunyai keupayaan di dalam industri-industri besar seperti kimpalan, minyak dan gas serta seumpamanya.

Sebab itu Gen Y perlu mempersiapkan diri dengan kemahiran sewajarnya. Tambahan pula kerajaan sememangnya memberi galakkan terhadap kelahiran generasi muda di dalam bidang-bidang kemahiran.

Ia sekaligus berupaya memenuhi permintaan tinggi daripada industri yang dahagakan penyertaan anak tempatan.

No comments:

Post a Comment