AdSense

Tuesday, May 26, 2015

Penghapusan etnik Rohingya, Myanmar yang zalim...


Hak Asasi Manusia (HRW) mengkritik keras undang-undang baharu yang ditandatangani Presiden Myanmar Thein Sein. Undang-undang yang jelas menyasarkan golongan minoriti Muslim Rohingya di negara tersebut.
Undang-undang berkenaan telah ditandatangani pada 19 Mei lalu sekalipun berada dalam ketegangan krisis dan melibatkan ribuan orang Islam Rohingya.

“Ini menyebabkan ketegangan kaum serta agama menjadi bertambah buruk dan serius. Kami meramalkan, Islam Rohingya di Rakhine akan menjadi sasaran utama kepada perlaksanaan undang-undang ini,” kata Timbalan Pengarah HRW di Asia, Phil Robertson.
Undang-undang itu bagi membolehkan kerajaan mewujudkan peraturan berkaitan perancangan keluarga. Ia juga bertujuan mengurangkan kadar kelahiran dalam negara. Wanita di Myanmar perlu menunggu sehingga 3 tahun selepas mereka melahirkan anak.
Selain daripada itu, etnik minoriti Rohingya turut dihalang daripada menghantar anak-anak mereka ke sekolah serta tidak dibenarkan untuk menjalankan perniagaan.
Dalam keadaan ketiadaan mata pencarian, golongan tertindas ini terpaksa melarikan diri ke negara lain sekaligus menjadi satu kejayaan kepada usaha penghapusan etnik yang dijalankan pemerintahan zalim Myanmar. BACA SELANJUTNYA

1 comment:

  1. KAMI SEKELUAR TAK LUPA UCAP PUJI SUKUR KEPADA ALLAH S,W,T DAN TERIMA KASIH BANYAK KEPADA AKI,RUSLAN KARNA NOMOR GHOIB/RITUAL YANG AKI, BERIKAN 4D (8301) BENAR BENAR TEMBUS 100% DAN SAYA MEMENANGKAN 230 RIBU RINGGIT ALHAMDULILLAH, SEKARANG SAYA BISA BALIK INDONESIA DAN MEMBELI RUMAH DAN KERETA WALAUPUN SAYA CUMA TKI YANG BEKERJA DI KILANG SELANGOR MALAYSIA, INI ADALAH KISAH NYATA DARI SAYA.JIKA ANDA PENUH KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN SILAH ANDA TELEPON LANGSUNG AKI RUSLAN SALEH DI NOMOR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_)KERANA DIA ADALAH SUHU SPIRITUAL TERKENAL DI INDONESIA ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI
    JADI TEMAN YANG DALAM KESUSAHAN JANGAN PERNAH PUTUS ASAH, KALAU SUDAH WAKTUNYA TUHAN PASTI KASIH JALAN’TERIMAH KASIH..



    JIKA ANDA BUTUH ANGKA RITUAL 2D 3D 4D 5D 6D DI JAMIN 100% JEBOL ATAU PUNYA MUSTIKA GHAIB INGIN DIPAKAI MENARIK UANG BILAH BERMINAT TELEPON AKI RUSLAN SALEH NMR (_0_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_) ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI

    ReplyDelete