AdSense

Wednesday, July 2, 2014

Apa yang berlaku apabila lelaki ini mencari Sim Kad telco milik Melayu?


Semasa aku berjalan-jalan di Plaza Lowyat dalam melihat kemewahan perniagaan yang dimonopoli oleh kaum cina, aku terus tersentak dan tekad untuk tukar telco milik Melayu iaitu line Altel milik Syed Mokhtar Bukhary.

Beliau telah banyak membantu orang Melayu Islam dimana hasil keuntungan perniagaannya telah disumbangkan kepada orang Islam sebanyak RM1,600,000,000 (billion).

Sebelum aku ceritakan kisah kepayahan aku nak membeli sim card telco Altel ini, aku cerita kan dahulu ringkas mengenai Syed Mokhtar Bukhary. Fakta tentang RM1,600,000,000 (billion) yang diderma oleh Syed Mokhtar diambil dari sebuah Majalah Antarabangsa iaitu Forbes Asia, dimana majalah ini memberi anugerah gelaran kepada Syed Mokhtar Bukhary sebagai ‘Wira Dermawan’.

Menurut Forbes Asia, Syed Mokhtar selain menderma kepada kaum Melayu di Malaysia, beliau turut menderma di luar Malaysia sejak 10 tahun lalu dengan menubuhkan kem pelarian di Pakistan, rumah anak yatim di Guinea dan program pemulihan untuk mangsa bencana di China serta Indonesia. Syed Mokhtar juga membuka hospital dan institusi lain bagi penduduk Islam Uganda, Afrika Selatan, Nepal dan Australia.

Kesemua derma dan pertolongan jihad ini dibuat bertujuan untuk mempromosikan Islam dalam masa sama dapat memperluaskan dakwah Islam di Seluruh Malaysia. Itulah sedikit sebanyak cerita pendek mengenai Syed Mokhtar Bukhary ini. Jadi dengan berbekalkan semangat mahu terus membantu usahawan Melayu ini terus berjaya, supaya dengan harapan hasil duit pembelian ini dapat aku turut menyumbang derma.

Aku sebelum ini 10 tahun pakai telco Digi/Maxis. Aku pun tak tahu hasil dari keuntungan aku pakai Digi/Maxis dimana pemilikya salurkan. Boleh jadi membina rumah ibadat tokong/kuil, boleh jadi dia membuat pelaburan perniagaan perjudian, boleh jadi pelaburan minuman alkohol dan berbagai-bagai lagi. 

(2)PENCARIAN PEMBELIAN SIMCARD 

So aku dengan semangatnya terus buka google phone dan taip ‘lokasi altel’. Lalu keluar link www.altel.my/en/where-to-buy .

Scroll punya scroll akhirnya aku jumpa alamat kedai yang menjual sim card Altel. Aku lihat ada dua alamat di Lowyat.

Aku dengan sabarnya cari lokasi kedai pertama dekat tingkat 2 akhirnya jumpa. Sebelum aku nak tanya beli sim card Altel, aku tengok peniaganya cina, al maklumlah mana ada peniaga Melayu jual phone di Lowyat. Apa boleh buat, demi nak bagi usahawan Melayu Syed Mokhtar untung dalam jangka masa yang lama.

Aku pun dengan bad moodnya tanya cina ni:
Baca Selanjutnya di pautan ini, salute pada penulis ni!

ALTEL adalah syarikat telekomunikasi yang baru di Malaysia milik ikon perniagaan Melayu iaitu Syed Mokhtar Bukhary. Sehingga cerita ini menjadi viral, orang ramai masih tidak kenal akan ALTEL.

Terima kasih kepada anda yang berkongsi kisah ini kerana rakyat Malaysia kini mempunyai satu lagi pilihan sim kad.

4 comments:

  1. Amat kecil publiksiti..kenapa tak cari pengedar melayu..tak tahu kewujudannya sehinggalah kisah ini disiarkan...
    Sama sama kita sokong syarikat melayu..Ini negara kita

    ReplyDelete
  2. Aku pernah kerja dengan cina hanpir 10 tahun. Tahu sangat perangai depa ni. Kalau Cina lain berniaga yang sama depa tak heran malah sokong lagi ada. Tapi kalau melayu berniaga yang sama, mereka akan pakat cari jalan untuk merosakkan perbiagaan orang melayu.

    Itu orang cina, tapi yang sedihnya ada orang melayu bermati-matian nak menjahanamkan perniagaan orang melayu seperti Syed Mokhtar. Dah la tak nak sokong, cari lagi jalan nak pastikan perniagaan orang melayu tak maju. Bila ini berlaku, mereka jugalah yang akan berteriak, menjerit mengatakan kerajaan tak buat apa2 untuk membantu orang melayu.

    ReplyDelete
  3. Bak sini sim kad tu kalu betul ada saya tolong jualkan....kita samax melayu jom naikkan mertabat melayu....secara logik nya kenapa x masuk kan iklan fdmedia cetak or elektronik agar semua org tahu dan dah tentu org cina x leh nk tipu kata benda tu tk de kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pm contact number ke email suaralensa88@gmail.com atau facebook Suara Lensa, akan di forwardkan kpd wakil jualan, t.kasih :)

      Delete