AdSense

Thursday, December 12, 2013

Sory Najib, Kami tidak sehebat Anwar - Proton

Apa cerita pasal kereta rasmi Perdana Menteri? Apa masalahnya?

Ya memang masalah, semua orang gelak tengok body Honda Accord, lambang Proton. Apa Proton dah habis modal nk design untuk kereta pemimpin no 1 negara???

Atau sengaja mahu sabotaj? Proton kena teliti dalam pengeluaran jenama keretanya... Kereta nasional perlu dipandang tinggi oleh masyarakat dunia, bukan untuk ditertawakan...

Modal banyak, untuk kau satu orang saja? Inilah GLC?

Sekalipun proton merupakan satu2 nya sykt GLC yang loose pada 2009, tidak bermakna boleh memandang remeh pada sesuatu perkara.

Sorry Najib, Kami di Proton tidak sehebat Anwar dalam menipu... Kami gagal menipu rakyat Malaysia, body Honda Accord, lambang Proton. Kami ingat rakyat percaya bahawa ia design daripada Proton, sekalipun ada perjanjian usahasama dengan Honda...

Pakailah enjin buatan Proton sekalipun, body luaran milik Honda, Honda dapat milleage. Lambang Proton depan belakang tu elok buang saja...

Orang atasan dalam Proton ni antara Melayu yang suka buat sesuatu perkara ibarat 'lepas batuk ditangga', sudah terhantuk baru tengadah...???

Bila orang Umno atau orang kerajaan terlalu memuji bos bos Proton maka mereka lalai dan seronok hingga lupa pada hasrat utama penjenamaan Proton iaitu memartabatkan industri kereta nasional, KERETA NASIONAL!

9 comments:

  1. Kalau betul Perdana baru sebenarnya Honda Accord maka kredibiliti Proton akan tercalar dan kereta Perdana yang dinaikki PM akan menjadi bahan ketawa lawan sepanjang jalan semana PM kemana saja dengan kereta tersebut.

    Harap Proton tunjukkanlah kehebatan sebenar para pereka keretanya, jangan main tangkap muat saja...tapi Proton design team masih nak berlagak sombong.

    Lebih baik Proton buat satu peraduan car design untuk tujuan ini yang disertai oleh pelajar-pelajar dari IPTA/IPTS...agaknya nanti sudah tentu mereka dapat memalukan Proton design team yang sangat tidak creative dan tidak innovative.

    ReplyDelete
  2. Pronda = proton honda, ha ha ha, kalau harga ok gua pun nak beli

    ReplyDelete
  3. Apa masalahnya? Perdana yang asal pun bukan Proton yang design sama juga dengan Inspira dari body Lancer. Saga yang asal pun bukan Proton yang design. Economic of scale brader...

    anakbochek

    ReplyDelete
  4. Apa masalah Lim Kit Siang tu fotostat Lee Kuan Yew pun banyak orang sokong.

    Hidup Kit Siang.

    ReplyDelete
  5. Semua pandai kritik tapi sumbangan sikit pun tak ada. Ini Yang dikatakan Melayu moden dan liberal. Piang betul!

    ReplyDelete
  6. mmg Proton bodoh & mahu memalukan Najib sebagai PM..

    nk rebadge bialah LATEST model..bukan yg dah EXPIRED..



    Aku tak salahkan OPERATOR yg gigih memasang kereta..
    Tapi RND yg tak berguna tu..
    Kalau aku jadi PM..Kereta & Rnd Team aku campak kesungai..

    Bikin Malu..bertahun2 kena cukai..bertahun2 kita bayar cukai kereta mahal..Hasil Rnd Proton lebih buruk dari kedai Brothers..

    ReplyDelete
  7. Janganlah tuan-tuan letakkan kesalahan semata2 pada team R&D ker, Production ker, salahkan puncanya, siapa yang memberi "wahyu" siapa yang jadi decision maker, "warga marhain" Proton, team2 dan department2 hanya menurut perintah sahaja, the executioner......

    ReplyDelete
  8. http://tengoktvonline.blogspot.com/2013/12/jurutera-hentam-pengkritik-kereta-nasional.html?m=1

    ReplyDelete
  9. Org yg kutuk Proton ni bodoh nak mampos2.
    Faham dulu industri automotif baru komen.
    Ini panggil rebadging!! bodoh oi!! fasa pertama Proton nk gantikan Perdana usang dr Mitsubishi Etna.
    Korang yg bodoh tu..tlg pegi masuk google dn check bape market share utk keta segmen D-keta dlm kategori perdana & Accord.. dn macai2 yg ngok sekalian tlg kaji balik Proton skrg nk berniaga atau nk kena jg tgjwb macam2?

    Proton di arahkn utk keluarkan kete bg kegunaan kerajaan dlm segmen D dlm masa singkat. Sedangkan untung rugi Proton yg skrg bkn lgi GLC penuh mcm dlu ditanggung DRB. Nk bikin keta bkn mcm buat ketupat wahai bahlol2 yg ckp pandai!

    Segment D keta kelas atasan yg perlukan platform sebesar Exora, enjin kapasiti besar 1.8 2.0 atas, sedangkan market share Proton dlm segment itu tidak menguntungkn prootn utk labur 1 billion RM hanya utk develop segment itu dlm masa singkat. Jd utk keperluan Kerajaan, dr pada zero at least Proton dh mulakan fasa pertama utk keluarkan Perdana gantian. Fasa pertama rebagde Honda Accord gen8 pada masa yg sama RnD Proton sedang siapkan tugasan2 utk GSC, SAGA-R, Reev yg lebih perlu utk ke pasaran eksport global. Setakat tumpu pasaran negara yg sgt sempit.. macam mana proton nk dpt untung yg boleh bagunkn model2 mahal dgn cepat..

    org yg xfhm industri automotif jgn ckp ikut sedap smpai bwk fitnah..

    ReplyDelete