AdSense

Tuesday, February 27, 2018

Lagi sekali. Pengangkutan awam di Malaysia jadi rujukan negara luar


Dulu benda yang baik kita segan nak beritahu orang. Sekarang, kalau tak beritahu, orang tak tahu. Orang nak tahu apa kebaikan atau kejayaan kita.


Nah! Sekali lagi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dikunjungi masyarakat antarabangsa bagi mempelajari bagaimana berjayanya pengangkutan awam di negara ini.


Sebelum ini, SPAD dikunjungi Kerajaan Wilayah Brussel dan berpeluang menaiki pengangkutan awam kita.

Rujuk : http://suaralensa.blogspot.my/2018/02/rombongan-kerajaan-wilayah-brussel.html

Semalam, 26 Februari 2018, Ketua Pegawai Operasi SPAD, Puan Qamar Wan Noor telah menyambut kehadiran rombongan dari Phnom Penh City Bus (CBA) iaitu sebuah agensi operasi bas awam di Phnom Penh Capital, Kemboja.


Memetik laporan semasa, CBA kini sedang bekerjasama dengan Program Pembangunan Kapasiti yang dibiayai oleh Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun (JICA) untuk Perancangan dan Pengendalian Bas (Projek PIBO).


Objektif lawatan CBA ke Ibu Pejabat SPAD adalah untuk meningkatkan kemahiran dan pengetahuan tentang Dasar pengangkutan awam dan langkah keutamaan serta perancangan dan pengendalian rangkaian bas yang cekap.

Untuk makluman, sejak tahun 2015 lagi Suara Lensa pernah menulis tentang rangkaian bas di negara ini.

Rujuk : http://suaralensa.blogspot.my/2015/12/bnr-nafas-baru-buat-pengguna-bas-warga.html
Rujuk : http://suaralensa.blogspot.my/2016/04/spad-terus-tambahbaik-perkhidmatan-bas.html

Ini sudah cukup untuk membuktikan bahawa SPAD berada di landasan betul dalam soal membangun serta mentransformasikan pengangkutan awam darat di Malaysia.


No comments:

Post a Comment