AdSense

Wednesday, May 20, 2015

Kerjasama FGV - ECN : Mewujudkan produk biomas lebih mapan dan menguntungkan!!!


#FELDA sentiasa bekerja keras dan memerah otak termasuk merebut peluang-peluang bagi mendapatkan keuntungan sekaligus berupaya memberi manfaat kepada rakyat terutamanya masyarakat FELDA itu sendiri.

Berbeza dengan kegiatan pembangkang, yang hanya tahu menyuntik politik kebencian selain bangkang, fitnah, bangkang dan fitnah. Tanpa memberi faedah kepada masyarakat.


TERBAHARU

FELDA Global Ventures Holding Bhd (FGV) kini menjalin kerjasama dengan Pusat Penyelidikan Tenaga Belanda (ECN) bagi menghasilkan pelet bahan api berkualiti tinggi.

Apa itu pelet?

Ia adalah bahan bakar yang mampu menghasilkan letrik. Permintaan bahan ini juga amat tinggi. Kebanyakkan pelet yang terhasil ini akan dieksport ke Jepun, Korea, China, Jerman dan beberapa negara di Eropah. Apa yang paling penting, ia memasuki pasaran antarabangsa dengan nilai tinggi !

Sedia maklum, sebelum ini tandan kelapa sawit yang kosong akan dibuang ataupun dibakar begitu sahaja. Namun kini ia akan diproses dan menjadi pelet berkualiti tinggi seterusnya menjana sumber pendapatan baharu #FGV.

Anak syarikat pengeluar minyak sawit mentah terbesar dunia, FGV Applied Technologies (FGVAT) telah menandatangani perjanjian kerjasama dengan #ECN dalam program penyelidikan dan pembangunan bagi tempoh 18 bulan untuk menggunakan teknologi TORWASH ECN.

Kata Ketua Penyelidikan dan Pembangunan FGV, S. Palaniappan, teknologi ini juga boleh digunakan bersama dalam loji tenaga arang batu.

"Semua hasil kajian dan harta intelek yang dihasilkan menerusi program ini akan menjadi hak milik bersama."

Sehubungan itu, sebuah kilang perintis #TORWASH akan dibina di kilang Pusat Teknologi Biomas (MBTC) di Tekam, Pahang.

Teknologi ini juga mampu menjana kira-kira RM10 juta bagi setiap kilang dalam tempoh setahun! Seiring dengan aspirasi global FGV untuk mewujudkan produk biomas yang lebih mapan dan menguntungkan!

No comments:

Post a Comment